Fonden For Entreprenørskab (FFE) arbejder intensivt med udbredelsen af innovation & entreprenørskab. Vi har valgt i projektet at lægge hovedfokus på fondens taksonomi omkring entreprenørskab, da disse er brede kompetencer. Kompetencer som OGSÅ kan anvendes til at blive en bedre iværksætter.
Her kan du få Fondens taksonomi helt ind under huden, hvis du ikke kender den i forvejen. Elementerne i taksonomien er Handling, Personlig indstilling, Kreativitet & Omverdensrelation -
I behøver ikke anvende alle i jeres forløbsudvikling.
Det er op til jer og jeres faglighed, samt målgruppe hvordan I ser anvendelsesmulighederne bedst.
Steffen Helledie tager jer gennem hvordan UCN har arbejdet konkret med FFE's taksonomi i både uddannelses-, semester- og fagstruktur.
Entreprenørskab er, når der bliver handlet på muligheder og gode ideer, og disse bliver omsat til værdi for andre.Den værdi der skabes kan være af økonomisk, social eller kulturel art.” (FFE-YE, 2011)
Entreprenørskabsundervisning er: ”Indhold, metoder og aktiviteter, der understøtter udvikling af motivation, kompetence og erfaring, som gør detmuligt at iværksætte, lede og deltage i værdiskabende processer.” (FFE-YE, 2013)
Man kan tale om undervisning om, for eller gennem entreprenørskab. Om er typisk fokuseret på indhold, deklarativ viden og erhvervsrettede entreprenørielle færdigheder. Gennem er mere pædagogisk orienteret og fokuserer på handlings-orienterede entreprenørielle færdigheder. For en kombination af undervisning om og gennem entreprenørskab.
En gennemgang af virkningerne af et online iværksætterprogram baseret på rollemodeller
Bemærk artiklen er på engelsk
Publiceret april 2020: hvad kendetegner og kategoriserer entreprenørskabskurser & forløb. Er udviklet af FFE, og undervisningsmiljøer kan lade sig inspirere af den til at udvikle nye kurser og læringsforløb
Traditionelt set er det overvejende mænd som opstarter virksomhed, læs mere om hvordan man strukturerer undervisningen så den rammer flere kvinder.
Der kan anvendes forskellige metoder og værktøjer alt efter hvilket fokus I har. Og igen er det meget vigtigt at I først og fremmest finder ud af hvilken udfordring I ønsker at løse, samt hvilken proces, faglige mål I enten har eller sætter for jeres forløb.
Se dette som inspiration til forskellige værktøjer
HIP Iværksætterhuset har identificeret nogle fællestræk som karakteriserer succesfulde iværksættere, elementer som det spilbaserede kan hjælpe positivt til, ex. lære at begå fejl
Metoder man kan anvende i undervisningen, samt vejledninger til hvordan man kan strukturerer sin undervisning ud fra læringsmål, samt gode cases
Steffen fra UCN's eksempel går på Design Thinking & Thorkild taler også om det, hvis du er nysgerrig på de 5 steps, så har IDEO lavet denne platform