Career Skills er et forløb, der understøtter udvikling af de studerendes motivation, kompetencer og erfaring, som gør det muligt at iværksætte, lede og deltage i værdiskabende processer enten i selvstændig virksomhed eller som ansat i en virksomhed(FFE-YE, 2013).
Forløbet er inspireret af de mange talent- og graduateprogrammer, som diverse store organisationer anvender i deres rekrutteringsproces.
Rammen for forløbet er et overordnet rollespil, hvor vi leger, at de studerende er i gang med deres karriereproces og deltager i ”konkurrencen om karrieren”. Rollespillet indeholder to spor: Employed og entrepreneur. Derudover afsluttes forløbet med et refleksionsspil, hvor de studerende skal reflektere over deres udbytte af forløbet.
Den overordnende proces består af to dele: Forberedelse/priming og Eksekvering. Under Forberedelse/Priming er 3 faser: 1. fase: Kickoff, 2. fase: Test og 3. fase: Kortlægning mens der under Eksekvering er 4 faser: 4. fase: Søg, 5. fase: Casen, 6. fase: Samtalen og 7. fase: Afslutning.
I fase 1-3 arbejder vi målrettet med udvikling af de studerendes karriereparathed/career skills med det formål at øge beskæftigelsen blandt nyuddannede. De studerende arbejder med deres employability eller entrepreneur skills, så de får en referenceramme og forståelse af, hvilke kompetencer og egenskaber der er vigtige. Fase 1-3 har derfor en handlingsorienteret tilgang, der supplerer forståelsen af de enkelte færdigheder og kompetencer. Det er et praksisnært forløb, hvor de studerende øver at omsætte deres faglighed til konkrete færdigheder og kompetencer, som de kan anvende ”ude i den virkelige verden” efter endt uddannelse. I fase 1-3 arbejder vi med kompetence bevidsthed, bevidsthed om hvem man er som person, hvilke netværksmuligheder man har mv. Kortsagt er disse tre faser tilrettelagt ud fra en karriereforberedende tankegang. Formålet er, at disse tre faser skal styrke de studerendes bevidsthed om, hvem de er som person, og hvilken retning deres karriere skal tage.
I fase 4-7 går rollespillet i gang. I employed sporet, hvor vi lader som om, at erhvervsakademiet og erhvervslivet samarbejder omkring rekrutteringsprocessen. Dettespor er inspireret af de mange talent- og graduateprogrammer, som diverse storeorganisationer såsom Lidl, Salling mv. anvender i deres rekrutteringsproces. I dette spor leger vi, at det rette match skal vurderes gennem personlighedstest, case løsning for virksomhederne og samtaler. I entrepreneur sporet arbejder de studerende med at sælge sig selv som freelancere gennem et prospekt, eller ved at sælge deres virksomhedsidé via et pitch til en investor. I dette spor får de studerende feedback på deres prospekt eller forretningskoncept.
Find den fulde vejledning under fanen Download
Bemærk at der er link indlagt i guiden - her kan du hente alle slides, opgaver samt spillene, spillene skal printes og forberedes.
Alt er beskrevet i den samlede beskrivelse herunder.
FFE-YE (2013). Impact of entrepreneurship education in Denmark 2013.
Hentet fra: https://eng.ffe-ye.dk/media/785771/impact-of-ee-in-denmark-2013.pdf
[Set d. 8/12-2021]
FFE-YE (2016). Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse - perspektiver på mål, undervisning og evaluering 2016.
Hentet fra: https://www.ffe-ye.dk/media/785757/taksonomi-2-udg.pdf
[Set d. 8/12-2021]
IVERSEN, A., BISGAARD, M & KLINDT, M. P. (2021). Dimittendledighed, mangel på arbejdskraft og substitution. Samfundsøkonomen, nr: 3.
Hentet fra: https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/samf/samfdocs/2021/2021_3/Samf_3_3_2021.pdf
[Set d. 8/12-2021]
SMVdanmark (2019). Minianalyse om små og mellemstore virksomheder – Mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Hentet fra: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/smvdanmark-2019-mangel-paa-kvalificeret-arbejdskraft
[Set d. 8/12-2021]