Første semester studerende vil på kun 2,5 uge udvikle et koncept med produkter bestående af smykker, accessories eller dekorative produkter. Konceptet skal tages fra idé til salg. De skal udfylde en boks med kompetencer, netværk og ressourcer. Med udgangspunkt i dette skal de igennem en Design Thinking proces arbejde med at forstå og identificere et reelt behov. Derefter skal de designe et koncept til en bestemt målgruppe, udvikle det, teste det, producere en kollektion og sælge det. Hver fase af design tænkning processen skal være afsluttet til tiden for at komme videre til næste trin – eller flytte tilbage til forrige trin.
Processen bliver visuelt illustreret vha. Design Thinking processen og hjemmelavede spillebrikker. Samt at deres interne organisering bliver baseret på jobtitelkort som trækker på hinandens interne styrker.
Undervejs vil der være muligheder for at vinde rådgivning fra en underviser. Forløbet anvender gamification som et redskab til læring, så det er sjovt, og samtidig gør de studerende tør tage en risiko.
At give de studerende viden om, hvordan man sætter sine erfaringer, og sig selv i spil i forhold til at løse en bestemt udfordring i en bestemt gruppe. Belyse hvor nemt og svært det er at blive iværksætter ved brug af rollespil,
You’re not an empty box” illustrerer ressourcer både fysiske, talenter samt netværk, der alt sammen afdækkes i første fase af projektet og fysisk lægges eller skrives og samles i en kasse. KEA har også uddelt fysiske ressourcer som startkapital i form af smykke materialer.
Forløbet er planlagt til en varighed på 3 uger, det starter i uge 1 på 1. semester, og udviklet til Smykker, teknologi & business, men temaet kan sagtens tilpasses forskellige uddannelser. Forløbet er også baseret på Design Thinking processen, og anvendes til visualisering.
De starter med at identificerer deres ressourcer, og organisere sig, der anvendes bl.a. Team Charter Canvas for at lave en forventningsafstemning i gruppen.
Derefter skal de finde en målgruppe, udvikle deres produkt, lave en kollektion & sælge den. De må beholde overskuddet som de laver.
Alle nødvendige dokumenter, et forslag til program, litteratur og øvelser ligger under fanen Download.
Det inkluderede materiale består af en facilitatorguide I først skal læse og danne jer et overblik over. I denne facilitatorguide er der et forslag til, hvordan et forløb på 2,5 uge kunne se ud med detaljer for hver dag. Der er noteret hvor de forskellige spilleplader og værktøjer sættes i spil. Samt forslag til pensum med tilhørende links.
Desuden er der forslag til løbende afleveringsopgaver til de studerende samt opmærksomhedspunkter til facilitator.
Dernæst er der en PowerPoint som støtter op om facilitatorguiden og viser generelt hvad vi har introduceret til de studerende, inklusiv det daværende tema for projektet ”You’re Not an Empty Box”. Dette kan og skal uddybes af jer i forhold til de elementer der er relevante til det projekt I hver især udvikler.
Derudover, er der ressourcer I kan downloade med tilhørende forklaring til spilleplader og gruppearbejde.
D.School At Stanford University, (2018). Design Thinking Bootleg. Stanford d.school [online].
Brown D.M., (2013). The Designers Mindset. In: Designing together: the collaboration and conflictmanagement handbook for creative professionals. Berkeley, California: New Riders